Bestuur & Beleid

KvK-nummer 67804853
RSIN-nummer 8571.80.204

Bestuursleden
Boudewijn Franciscus Petrus van Roijen (Voorzitter)
Dalenberg Belastingadvies en Administraties B.V. (Secretaris penningmeester)
Jacob Meint Buit (Bestuurslid)

Beleidsplan jaren 2021 – 2024 van de Bienfait Stichting

1. Inleiding
Met het instellen van deze Stichting wilde mevrouw Van Hellemondt een goede en veilige bestemming geven aan haar vermogen en de inkomsten daarvan, zulk voor een viertal instellingen die haar grote belangstelling en betrokkenheid hadden te weten: Stichting Eye Care, vanwege haar eigen beperkte gezichtsvermogen. de Congegratie van de Liefdezusters van de Heiligen Carolus Borromeus “Onder de Bogen” en Stichting Don Bosco, vanwege haar katholieke geloofsovertuiging en belangstelling voor missieprojecten. Stichting Wings of Support, vanwege haar vroegere baan de Rijksluchtvaartdienst.

2. Doelstelling van de Stichting en voorwaarden erfstelling

2.1 De stichting heeft ten doel het ondersteunen van de navolgende algemeen nut beogende instellingen en statutair is het volgende bepaald:

a. Stichting Eye Care, statutair gevestigd te Amsterdamen met adres: Naritaweg 12-D te 1043 BZ Amsterdam;
b. de Congegratie van de Liefdezusters van de Heiligen Carolus Borromeus “Onder de Bogen”, gevestigd te Maastricht;
c. Stichting Don Bosco, statutair gevestigd te Soest en met adres: Heideweg 52, 3768 BC Soest;
d. Stichting Wings of Support, statutair gevestigd te Schiphol en met adres: Westerpark 131, 2231 DM Rijnsburg.

2.2 De stichting tracht dit doel te bereiken onder meer door financiële bijdragen te leveren aan de onder genoemde instellingen. Het jaarlijks uit te keren bedrag wordt over genoemde instellingen verdeeld als volgt:

a. Stichting Eye Care: zeventig procent (70%);
b. de Congregatie van de Liefdezusters van de Heiligen Carolus Borromeus “Onder de Bogen”: tien procent (10%);
c. Stichting Don Bosco: tien procent (10%); en
d. Stichting Wings of Support: tien procent (10%).
De sub b. en c. genoemde instellingen dienen het door hen te ontvangen bedrag geheel te besteden aan hun missieprojecten. De genoemde instellingen moeten om in aanmerking te komen voor een uitkering wel de ANBI status hebben. Indien deze voor de genoemde instelling vervalt, wordt het percentage dat deze instelling zou ontvangen verdeeld naar rato over de overige instellingen.

Aan de erfstelling verbond mevrouw Van Hellemondt in haar testament de navolgende voorwaarden:

Voorwaarden aan erfstelling
Ik geef bekend dat tot mijn nalatenschap behoren, de appartementsrechten aan de Ceintuurbaan 218 en 220 te Amsterdam, kadastraal bekend gemeente Amsterdam sectie R nummer 6809-A-1, sectie R nummer 6809-A-2, sectie R nummer 6810-A-1, sectie R nummer 6810-A-2.
Ik bepaal dat mijn erfgenaam, zijnde een beoogde Algemeen Nut Beoogde Instelling, de jaarlijkse opbrengsten van het door haar verkregen vermogen waaronder voormelde appartementsrechten (na aftrek van kosten voor het onderhoud, beheer en reservering) moet besteden aan haar statutaire doelstelling. De stichting moet het door haar verkregen vermogen waaronder voormelde appartementsrechten ten minste vijftien (15) jaar na mijn overlijden in stand en in eigendom behouden en mag de appartementsrechten in die periode van vijftien (15) jaar niet vervreemden. Na vijftien (15) jaar mag jaarlijks een/tiende (1/10) gedeelte van het vermogen worden uitgekeerd aan de vier instellingen genoemd in voormelde oprichtingsbepaling van de stichting, naar rato van de daar vermelde percentages.
De stichting dient tijdens deze periode van vijftien (15) jaar het beheer van de appartementsrechten door de huidige beheerder, makelaarskantoor Van Roijen Makelaardij o.g. B.V. gevestigd te Amsterdam, voort te zetten.

3. Bestuur en werkzaamheden van het bestuur

Het bestuur van de Stichting bestaat sinds de instelling ervan uit de volgende natuurlijke personen:
de heer B.F.P. van Roijen, voorzitter;
de heer P.R. de Die, secretaris/penningmeester;
die als zodanig testamentair in funtie zijn benoemd. Tezamen hebben zij een derde bestuurslid benoemd, de heer drs. J.M. Buit

De leden van het bestuur ontvangen geen beloning voor hun werkzaamheden. Zij hebben slechts recht op een vergoeding van de door hen in de uitoefening van hun functie gemaakte in redelijkheid gemaakte onkosten.

Het bestuur, en daarmee de Stichting, opereert onafhankelijk. De Stichting zal de Belastingdienst verzoeken te bevestigen dat de Stichting kan worden aangemerkt als een instelling als bedoeld in artikel 6.33 lid 1 onderdeel b van de Wet inkomstenbelasting 2001 (Algemeen Nut Beogende Instelling).

4. Fondsvermogen/Fondsenwerving

Het vermogen van de Stichting bestaat bij de oprichting uit het vermogen dat de Stichting heeft verkregen als enige erfgenaam van mevrouw Van Hellemondt te weten de panden Ceintuurbaan 218 en 220 te Amsterdam en een geldbedrag van circa EUR 200.000,00.

De jaarlijkse inkomsten van het vermogen zullen jaarlijks ten goede komen aan de instellingen als hiervoor omschreven en zoals bepaald is in het testament.

Deze kosten van het beheer van de Stichting zullen in redelijke verhouding staan tot de bestedingen ten behoeve van het doel van de Stichting. Het is niet het voornemen om aan verdere fondswerving te doen.

5. Fondsenbeheer

Het bestuur van de Stichting stelt zich op het standpunt dat de verkregen gelden op een conservatieve wijze dienen te worden beheerd. Daartoe worden de verkregen gelden aangehouden op een rekening bij de ABN AMRO Bank N.V. Het bestuur is niet voornemens deze wijze van beheer van de gelden aan te passen.

6. Beleidsvoornemens periode 2021-2024, Feitelijke activiteiten

De opbrengten van het vermogen zijnde de huurinkomen en de rente op de gelden zullen na aftrek van de beheerkosten jaarlijks worden verdeeld over de vier goede doelen als omschreven in de doelstelling van de Stichting.

Het bestaan van de Stichting zal het beheer van het onroerendgoed vermogen voorzetten op de wijze zoals mevrouw Van Hellemondt dat deed en in haar testament heeft bepaald.